Tādā pašā veidā, kā mēs ievērojam fizisko higiēnu, mums jāiemācās ievērot un attīstīt emocionālo higiēnu.

Emocionālā higiēna ir spēja dzīvot harmonijā ar savām emocijām un kontrolēt tās. Ir svarīgi iemācīties tos saprast, nevis nomāct un censties no tiem atbrīvoties. Pirmais solis ceļā uz emocionālo higiēnu ir izpratne.

Šeit ir daži padomi, kā palīdzēt uzlabot emocionālo izpratni, izprast emociju izcelsmi un iemācīties pareizi tās izdzīvot:

 

Nosakiet emociju

Ir svarīgi izsekot emociju izpausmes brīdi un mēģināt neiedzīvoties tajā “ar galvu”. Dziļi elpojiet, dodiet sev laiku, lai novērotu savu stāvokli. Kā jūs jūtaties? Kā jūs definētu, kas jūs tagad satrauc? Identificējot un novērojot savas emocijas, mēs palielinām savu izpratni un iemācamies izprast sevi. Dusmu un kaitinājuma ietekmē var slēpties banālas bailes, un nemiers bieži rodas no nedrošības.

Iepazīstiet savas emocijas – kā tās nāk pie jums, izpaužas un dažreiz sevi maskē.

Esiet saskarē ar ķermeni

 

Uzziniet galvenos aktivizētājus

Saprotiet, kas izraisīja izvirdumu. Emocijas nerodas no nekurienes, tās izraisa noteiktas situācijas, notikumi, cilvēki.

Piemēram, ja kāds ir rupjš pret jums, visbiežāk rodas agresija un vēlme atbildēt – pateikt kaut ko aizvainojošu. Tas ir visizplatītākais dusmu un kairinājuma izraisītājs. Ja uz šo situāciju reaģējat ar destruktīvām emocijām, tad jums būs tikai nepatīkama sajūta. Jums būs žēl, ka jūs neatturējāties, un, iespējams, “sagremojāt” situāciju ilgu laiku, domājot, ka jūs varētu pateikt vēl vienu aizskarošu atbildi. Tas iztērē gan laiku, gan enerģiju.

Emocionālās uzvedības modelis: trigeris – emocija  – darbība. Iemācieties atpazīt izraisītājus un mainīt destruktīvas emocijas uz pozitīvām, lai saglabātu savu kontroli  un izturētos adekvāti situācijai.

Mēdz teikt, ka emocijas bieži atspoguļojas sejā. Bet ne tikai. Viss mūsu ķermenis ir emocionālā impulsa līdzeklis. Novērojiet, kā mainās elpošana, sirdsdarbība, ķermeņa spriedze un ādas jūtība. Emocijas kontrolē gan mūsu prātu, gan ķermeni, tāpēc spēja būt kontaktā ar to ir svarīgs solis ceļā uz emocionālo stabilitāti un apzināšanos.

 

Taisiet Pauzes

Apzinājis galvenos izraisītājus un emocionālo reakciju uz tiem, iemācieties pauzēt starp reakciju un turpmāko rīcību. Jūtaties dusmīgs? Nesteidzieties  parādīt to savā uzvedībā. Dziļi ieelpojot un izelpojot līdz skaitlim 10. Šī pauze palīdzēs atgriezties kontrolētā un apzinātā stāvoklī un rīkoties bez emociju varas.

 

Praktizēt emocionālo kontroli

Lai saglabātu emocionālo higiēnu, jums jāiemācās pareizi identificēt, pieņemt un izteikt emocijas. Spēja kontrolēt emocijas, uzlabo attiecības ar citiem un galvenokārt ar sevi, tas palīdz arī izteikt sevi un pārvarēt apspiesto emocionālo stāvokli. Lai iemācītos kontrolēt tādas spēcīgas emocijas kā dusmas, bailes, kairinājumu, nepieciešams laiks un prakse. Tas palielina mūsu spēju apzināti un efektīvi dzīvot dzīvi, netērējot enerģiju, būt pacietīgākam un samierināties ar sevi un citiem.

Atbrīvojoties no destruktīvām emocijām un aizstājot tās ar pozitīvām, mēs sākam dzīvot brīvāk un pilnvērtīgāk.

×